متاورس چیست

متاورس چیست و چگونه جهان را تغیر خواهد داد؟

5/5 - (1 امتیاز)

مقدمه:

ممکن است متاورس هنوز وجود نداشته باشد، اما در سال 2022 موضوع به شدت داغ و مورد بحثی است. در این مقاله آموزشی با یک متخصص دیجیتال در مورد اینکه متاورس چیست و چه امکاناتی میتواند ارائه دهد که در آینده تبدیل به واقعیت شود، گفت و گو میشود.

 

متاورس چیست؟

این اصطلاح اولین بار در رمان Cyberpunk، نوشته شده توسط نیل استفنسون، نویسنده آمریکایی، در سال 1992 ابداع شد. در این کتاب، قهرمان داستان یک هکر است که می‌ تواند بین یک شهر دیستوپیایی – جامعه ای خیالی که بی عدالتی و جرم در آن خیلی زیاد است – و «متاورس» – دنیای مجازی که در آن آواتارها با هم تعامل دارند – سفر کند.

حدود 30 سال بعد، و به طرز باورنکردنی، مفهوم تخیلی استفنسون، از بسیاری جهات، به نظر می رسد که می تواند به واقعیت تبدیل شود.

در جواب اینکه متاورس چیست در ابتدا به کلمه “metaverse” میپردازیم که اکنون در فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد به عنوان “فضای واقعیت مجازی که در آن کاربران می توانند با یک محیط تولید شده توسط کامپیوتر با سایر کاربران تعامل داشته باشند” تعریف شده است. بنابراین تخیلات استفنسون واقعاً دور از واقعیت نبوده است.

هنگامی که فیس بوک در سال 2021 نام خود را به متا تغییر داد، این اقدام برای بسیاری از کاربران این پلتفرم غافلگیر کننده بود، اما این اتفاق یک لحظه مهم در تاریخ این شرکت بود. این نشان دهنده جاه طلبی های مارک زاکربرگ برای اینده شرکت بود. پیشروی در توسعه متاورس به هر قیمتی !

او در آن زمان گفت که شرکتش بر روی به واقعیت تبدیل کردن متاورس و کمک به مردم برای اتصال، یافتن جوامع و رشد کسب و کار اینترنتی تمرکز خواهد کرد.

احتمالاً ذکر این نکته مهم است که رمان نویس مشهور استفنسون، تأیید کرده است که هیچی ارتباطی با کاری که فیس‌ بوک در رابطه با متاورس انجام میدهد، ندارد.

به گفته تام هاردینگ، کارشناس قضایی دیجیتال، و یکی از شرکای تجاری شرکت حقوقی آزبورن کلارک، متاورس فیس بوک تنها متاورس موجود در آینده نخواهد بود. بلکه این متاورس یکی از متاورس های موجود در آینده را تشکیل خواهد داد.

او توضیح داد: «شایعات زیادی وجود دارد که اشاره دارد فیس‌ بوک قرار است خوده متاورس باشد، اما فیسبوک در واقع یک برداشت شخصی از دنیای متاورس است.

«ایده پشت متاورس این است که هر فرد یا سازمانی می‌ تواند دنیای مجازی خود را بسازد، اما همه این دنیا ها با هم کار می‌ کنند و همه با یکدیگر ارتباط می‌ کنند.»

نحوه دسترسی به متاورس چگونه است؟

طبق گفته هاردینگ، از طریق کنسول بازی های ویدیویی یا هدست واقعیت مجازی، که در حال حاضر بسیاری از جوانان از آن استفاده میکنند میتوان به دنیای متاورس دسترسی داشت.

او گفت: «مفهوم متاورس یک دنیای مجازی است که از طریق یک هدست یا کنسول VR به آن دسترسی خواهید داشت. “مثل زندگی در یک بازی ویدئویی است که در آن آواتار خود را دارید.”

اگرچه متاورس فیس ‌بوک یکی از بزرگ‌ ترین برند ها این حوزه در هنگام راه اندازی است، اما تعداد زیادی از شرکت های معروف برای ساخت برند خود به رقابت می‌ پیوندند.

با این حال، فناوری هایی که از متاورس های فردی پشتیبانی می کند هنوز در حال توسعه قرار دارند و شرکت هایی که توانایی پرداخت مالی بالایی دارند از پلتفرم های بازی آنلاین موجود به عنوان راهی برای ورود به این دنیا استفاده می کنند.

برای مثال، نایک قبلاً دنیای متاورس خود را – به نام نیکلند – در بستری به نام Roblox راه اندازی کرده است.

Roblox توسط میلیون ها نفر (عمدتاً جوانان) در سراسر جهان استفاده می شود که بعد از وصل شدن به این دنیا اشخاص اقدام به ایجاد آواتار می کنند و در دنیای سه بعدی تعامل دارند.

بازیکنان می توانند بازی های خود را بسازند و همچنین آیتم های مجازی را بخرند، بفروشند و حتی آیتم هایی بسازند که می توان از آنها برای تزئین آواتار خود استفاده کرد.

به گفته نایک، ساختمان‌ ها و زمین‌ های داخل نیکلند(دنیای مجازی) الهام گرفته از مقر اصلی در دنیای واقعی است و مناطقی برای جامعه Roblox وجود دارد تا شرکت کنندگان در آن مهارت‌ های خود را در MiniGame های مختلف آزمایش کنند.

یک نمایشگاه دیجیتال همچنین به بازیکنان این امکان را می‌ دهد که آواتار خود را با محصولات ویژه نایک به نمایش بگذارند.

چه کسانی در حال جهش به سمت متاورس هستند؟

اما نایک و فیس ‌بوک تنها کسانی نیستند که در حال جهش به بازار متاورس هستند. سال گذشته، ITV و John Lewis متاورس خود را در بازی ویدیویی Fortnite راه اندازی کردند.

هاردینگ توضیح داد: «در درازمدت، دیدگاه این است که شما بتوانید از متاورس یک برند به دیگری بروید. ما این دنیای دیجیتالی به هم پیوسته را خواهیم داشت که در آن شما یک آواتار خواهید داشت و به عنوان مثال برای خرید چیزی به متاورس نایک می روید و آن را درب منزل شما تحویل می دهید.

به گفته هاردینگ، نحوه اتصال متاورس ها هنوز یک مشکل حل نشده است، اما احتمالاً سازمانی مانند فیس بوک استانداردی برای این موضوع ایجاد خواهد کرد.

هاردینگ همچنان گفت: “هنوز معلوم نیست که این دنیا ها چگونه به هم متصل خواهند شد، اما همه آنها در آینده با یکدیگر ارتباط دارند و به با هم ترکیب میشوند تا ترکیب آنها دنیای واقعی “متاورس” را تشکیل دهد.

متاورس یک مفهوم دیجیتالی است و در مدت 10 سال، یا بیشتر ، ما این دنیای دیجیتالی مرتبط را خواهیم داشت.

هاردینگ خاطرنشان کرد که استفاده از متاورس برای دست فروشان کاملا واضح است، اما می توان از آن برای رویدادها و جلسات مجازی نیز استفاده کرد. او معتقد نیست که این برنامه جایگزین جلسات حضوری بشود، اما می تواند در کنار آنها نیز استفاده شود.

او گفت: “امیدوارم متاورس در کنار رویداد های واقعی به استفاده بیاید. برای مثال، هر کسی می تواند به کنسرت خواننده محبوبش در متاورس برود و شما مجبور نیستید خانه خود را ترک کنید. اما، همیشه تقاضا برای دیدن اجراها به صورت حضوری وجود خواهد داشت.

برای شرکت های کوچکتر، فرصت های تجاری هنوز محدود است. اما همانطور که متاورس توسعه می یابد، موضوع محل جغرافیایی را برای تعامل تجاری به مرور زمان کمرنگ تر میکند.

به گفته هاردینگ، سال 2022 شاهد تعداد فزاینده‌ ای از شرکت‌ هایی است که به دنیای متاورس میپیوندند.

«من فکر می‌ کنم افراد بیشتری شروع به ساختن متاورس های کوچک شخصی خود خواهند کرد و این امر به مرور زمان به واقعیت تبدیل خواهد شد. در حال حاضر هنوز برای اکثریت مردم این دنیا کمی غیر واقعی و تعوری است.»

با گذشت حدود 31 سال از راه اندازی شبکه جهانی وب برای عموم مردم، هنوز مشخص نیست که آیا متاورس مانند تکنولوژی وب میتواند مورد استقبال عموم قرارد بگیرد یا خیر .

 

سرمایه گذاری در متاورس:

سرمایه گذاران فناوری متاورس را آینده می نامند و میلیاردها دلار برای ساخت متاورس سرمایه گذاری میکنند.

هاردینگ بر این باور است که دنیای متاورس امری مهم و اینده دار خواهد بود – اما ساخت این فناوری به زمان و مبالغ هنگفتی پول نیاز دارد.

هاردینگ همچنان اخطار داد که : ” شرکت‌ ها هزینه زیادی می‌ کنند و پشت پرده سرمایه‌گذاری‌ های زیادی روی این فناوری برای پشتیبانی از آن انجام می‌ شود، ولی ابتدا شما باید آن را بسازید و سپس از آن بهره برداری کنید.”

توصیه او به کسب‌ و کارها این است که با تحولات کلی پیرامون متاورس را همراهی کنند و به دنبال فرصت‌ هایی در مورد نحوه مشارکت در آنها باشند.

“من مطمئن هستم که نایک در مقطعی خواهد گفت که برندها میتوانند مانند یک فروشگاه مجازی می توانند مناطقی در این دنیای مجازی داشته باشند.

فرصت هایی برای همکاری بین برندها وجود خواهد داشت. این یک تجربه خرید جدید خواهد بود. این به طور کامل جایگزین خرید فیزیکی و ارتباطات رو در رو نخواهد شد، اما یک تجربه کاملاً جدید و جذاب خواهد بود.”

متاورس ممکن است موضوع داغ امسال باشد، اما به نظر می رسد مدتی طول بکشد تا حتی بزرگترین و ثروتمندترین شرکت ها نسخه های خود را به بازار عرضه کنند.

هاردینگ اضافه کرد: «هیجان های زیادی در مورد متاورس و اینکه آیا این تکنولوژی بزرگ بعدی است، وجود دارد. به نظر من، متاورس تکنولوژی آینده خواهد شد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *