نحوه شکایت به پلیس فتا

نحوه شکایت به پلیس فتا براساس قوانین جدید

بیشتر شکایت‌ها به پلیس فتا مربوط به شکایات کلاه‌برداری اینترنتی، فروشگاه‌های اینترنتی, و تخلفات شبکه های اجتماعی ست. که هیچ فرقی در نحو و چگونگی شکایت به پلیس فتا با هم ندارند.به‌غیراز نوع کیفری یا مدنی بودن، که با شرح اتفاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، شما را راهنمایی می کنند که از لحاظ مدنی یا کیفری شکایت کنید.لازم به ذکر است اکثر مقالات در سطح وب نحو شکایت را بر اساس قوانین قدیم نوشته اند که امروزه بر اساس قوانین جدید نحوه شکایت به شکل زیر است:

مراحل انجام شکایت به پلیس فتا

        1. مراجعه به  دفتر  خدمات الکترونیک  قضایی:

امروزه این دفاتر در هر شهری وجود دارند و دسترسی به آنها سخت نیست، ولی در گذشته برای شکایت به پلیس فتا ابتدا باید به دادسرا می رفتید، در دادسرا دادستان یا معاون دادستان شکایت را به مراجع قضایی ارجاع می دادند و  سپس  شما  شکایت خود را به مرجع انتظامی را می بردید  اما در حال حاضر به این صورت است که شما با حضور دفاتر خدمات قضایی که در همه محله ها وجود دارد میتوانید به راحتی شکایت خود را ثبت کنید.

        2. ثبت نام در سامانه ثنا :

همه  شاکی ها و متشاکی ها باید در سامانه ثنا ثبت نام  کنند. هرکس برای اولین بار شکایت می کند یا از او شکایت می شود باید ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد، ثبت نام سامانه ثنا توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام میشود و هزینه آن تقریبا  بیست و پنج هزار تومان است. در ثبت نام سامانه ثنا، فرد شاکی در دفتر خدمات الکترونیک قضایی باید منتظر بماند تا شکایتش به مرجع قضایی رفته و دستورش داده شود و بعداز مدتی برای شاکی پیامک ارسال میشود که نشان دهنده این است که دستور قضایی صادر شده است.در نهایت سه برگه اوراق به شما تحویل داده میشود که شامل ثبت شکایت، ثبت نام ثنا و دستور قضایی است.

هر ابلاغ، اخطاریه یا هر چیزی که که قبلا دستی بود هم اکنون در سامانه ثنا قابل رویت و پیگیری است مثلا در گذشته متشاکی ابلاغیه و اخطاریه را درب منزل دریافت میکرد ولی در هم اکنون با این سامانه به صورت الکترونیک پیگیری میشود.

        3. مراجع به پلیس فتا و ارائه مستندات :

در این مرحله از برگه های ثبت شکایت، ثبت ثنا و دستور قضایی یک کپی می گیرید،به همراه دو پوشه،دو گیره و دو برگ کپی از مستندات خود به مرجع قضایی که در دستور قضایی گفته شده مراجعه می کنید. در صورتی که به مربوط به فضای مجازی باشد شکایت به پلیس فتا تقدیم میشود.

 

نحوه شکایت به پلیس فتا

 

اقدامات قضایی در پلیس فتا:

شاکی  با حضور در پلیس فتا برای شکایت مورد تحقیق قرار می گیرد و مجری قانون سوالاتی در مورد اتفاقی که برای شاکی افتاده می پرسند.

نکته : متهم در اصل نباید بداند که از او شکایت شده پس بهتر است،شاکی شماره تلفن متهم را در برگه شکایت ننویسد چرا که همان لحظه به متهم پیامک ارسال می شود که از شما در همین تاریخ ساعت شکایت شده و متهم می تواند مستندات جرم را از بین ببرد پس شماره تلفن متهم را ننویسد، و آن را در زمانی که از شما توسط پلیس فتا تحقیق می شود به مجری قضایی بدهید.

پاسخ شکایت شما به پلیس فتا چقدر طول میکشد؟

بستگی به عوامل زیر دارد:

  1. متهم شناخته شود
  2. نیاز به تحقیقات بیشتر وجود دارد
  3. چند عدد مظنون است و شما میخواهند که بگوید به کدام بیشتر شک دارید
  4. نیاز به مستندات بیشتری دارند
  5. مقام قضایی دستور جدیدی صادر کرده باشد.

 

نحوه شکایت به پلیس فتا توسط افراد زیر سن قانونی:

اگر شاکی زیر سن قانونی باشد نیاز دارد با پدر، مادر یا وکیل یا قیم برای شکایت مراجعه کند.

نکات تکمیلی نحوه شکایت به پلیس فتا:

  • آدرس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی:

برای پیدا کردن آدرس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی میتوانید با مراجعه به سایت درگاه خدمات الکترونیک قضایی به آدرس و شماره تلفن تمامی دفاتر کشور به تفکیک استان و شهرستان دسترسی داشته باشید.

  • آدرس مراکز پلیس فتا:

با مراجعه به سایت پلیس فتا و رفتن به قسمت معرفی پلیس فتا و دفاتر پلیس فتا میتوانید با مشخص کردن استان خود در نقشه یا با کلیک روی آدرس دفاتر پلیس فتا استان ها به آدرس مراکز پلیس فتا و شماره تلفن های آن ها دسترسی داشته باشید.

 

در نهایت از شما میخواهیم تجارب خود را برای ما در نظرات اعلام کنید.

 

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا امتیاز دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *